Supplementen voor de vruchtbaarheid

Zoals iedereen die moeite heeft gehad om zwanger te worden, weet, kan onvruchtbaarheid een moeilijke reis zijn met verschillende – en soms overweldigende – behandelingsmogelijkheden. Maar er is één optie om uw kansen op het maken van baby’s te vergroten die relatief eenvoudig en niet-invasief is: uw dieet – en, meer specifiek, de micronutriënten die u via voedsel of supplementen binnenkrijgt.

Overleg met uw arts voordat u naar de reformwinkel gaat. En als u specifieke zaken wilt bespreken, kunt u hier kijken welke vitamines en mineralen de moeite waard kunnen zijn.

De rol van micronutriënten bij vruchtbaarheid

Inmiddels zou je kunnen verwachten dat we de rol van vitamines en vruchtbaarheid helemaal duidelijk hebben. Dat is echter niet helemaal het geval. Omdat vruchtbaarheid een complexe vergelijking is, en het lichaam van elke persoon anders is, staat de wetenschap rond micronutriënten en conceptie nog, laten we zeggen, in de kinderschoenen.

Dat gezegd hebbende, zijn enkele veelbelovende onderzoeken begonnen licht te werpen op de rol van vitamines bij het zwanger worden en blijven.

Vitaminen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van vrouwen. Ze zijn essentieel voor veel functies, waaronder:

menstruatie en ovulatie
schildklierfunctie
energie productie
immuunfunctie
eicel (ei) kwaliteit en rijping

Voldoende inname van vitamines en mineralen is dus van cruciaal belang bij het creëren van de juiste omgeving voor een gezonde zwangerschap. Sommige voedingsstoffen kunnen zelfs de symptomen van polycysteus ovariumsyndroom (PCOS), een veel voorkomende onderliggende oorzaak van onvruchtbaarheid, verminderen.

Bij mannen hebben onderzoeken aangetoond dat bepaalde supplementen het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid kunnen verhogen, waardoor de kleine zwemmers hun doel kunnen bereiken.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat er meer onderzoek nodig is.

We hebben enkele van de meest populaire supplementen voor vruchtbaarheid opgesplitst, met de gegevens over hun gebruik, effectiviteit en dosering.
1. Acetyl L-carnitine

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Helpt de beweeglijkheid van het sperma; bevat antioxidanten die een gezond vrouwelijk voortplantingssysteem bevorderen

Als je aan ‘vitamines’ denkt, is acetyl L-carnitine (ALC) misschien niet de eerste die in je opkomt, maar dat betekent niet dat het niet op je radar zou moeten staan. Dit supplement is een vorm van het aminozuur L-carnitine (LC), dat van nature in het lichaam voorkomt en helpt om vet om te zetten in energie.

Soms worden ALC en LC in combinatie ingenomen om de vruchtbaarheid bij vrouwen te bevorderen.

Een onderzoek uit 2018 wees uit dat, hoewel LC enkele voordelen heeft voor de vruchtbaarheid van vrouwen, ALC krachtigere antioxidanten heeft. Aangenomen wordt dat deze leeftijdsgerelateerde veranderingen in het vrouwelijke voortplantingssysteem vertragen. In de review werd ook opgemerkt dat suppletie met zowel LC als ALC de symptomen verbeterde van:

PCOS
endometriose
amenorroe (het ontbreken van een menstruatie)

Ander onderzoek heeft aangetoond dat zowel ALC als LC de beweeglijkheid van het sperma bij mannen kunnen stimuleren. Doseringsaanbevelingen die worden gebruikt om de mannelijke vruchtbaarheid te bevorderen, variëren doorgaans tussen 1 en 3 gram per dag voor zowel ALC als LC. Het is echter belangrijk om uw arts te raadplegen voordat u LC of ALC toevoegt om de veiligheid en juiste dosering te garanderen.

2. B-vitamines (anders dan foliumzuur)

Voor wie ze zijn: vrouwen en mannen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: help de gezondheid van eieren te bevorderen en ovulatoire onvruchtbaarheid te voorkomen; kan de kwaliteit van het sperma een boost geven

Je hebt waarschijnlijk gehoord dat foliumzuur (vitamine B-9) belangrijk is voor en tijdens de zwangerschap – daar komen we zo op terug. Maar ook andere B-vitamines spelen een rol bij de vruchtbaarheid.

In de Nurses Health Study II – een groot, langlopend onderzoek naar de volksgezondheid – werd een hogere inname van vitamine B-1, B-2, B-3, B-6 en B-12 geassocieerd met een lager risico op ovulatie. onvruchtbaarheid. (“Ovulatoire onvruchtbaarheid” is wanneer een ovulatiestoornis de oorzaak is van uw onvruchtbaarheid.)

Sommige onderzoeken hebben een verband gelegd tussen lage vitamine B12-waarden en onvruchtbaarheid bij vrouwen. Bovendien toont onderzoek aan dat het hebben van hogere niveaus van B12 en foliumzuur de vruchtbaarheid kan verbeteren bij vrouwen die een onvruchtbaarheidsbehandeling ondergaan.

Er is meer onderzoek nodig, maar sommige experts speculeren dat B-vitamines ook kunnen helpen om de kwaliteit van het sperma een boost te geven.

Een B-complex multivitamine kan voldoende hoeveelheden van veel, zo niet alle, dagelijkse Bs leveren.

3. Vitamine C

Voor wie het is: mannen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: ondersteunt het aantal zaadcellen en de mobiliteit

Vitamine C is een krachtige antioxidant die cellulaire schade door het hele lichaam kan verminderen en de ijzeropname kan verhogen. Uit een recensie uit 2016 bleek dat het nemen van vitamine C met vitamine E het aantal, de mobiliteit en soms de DNA-integriteit (met andere woorden, de kwaliteit) van sperma bij mannen verbeterde.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C is 90 milligram (mg) voor mannen en 75 mg voor vrouwen.

4. Calcium

Voor wie het is: vrouwen en mannen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: helpt bij het aanmaken van sperma

Eerlijk gezegd is onderzoek niet definitief dat extra calcium de vruchtbaarheid verhoogt. Maar het is belangrijk voor zowel mannen als vrouwen om genoeg van dit mineraal binnen te krijgen om tekorten te voorkomen. Een studie uit 2019 wees uit dat calciumtekort een oorzaak kan zijn van onvruchtbaarheid bij mannen, aangezien calcium een ​​rol speelt bij de productie van sperma.

De ADH voor volwassen mannen en vrouwen is 1.000 mg per dag. Tenzij u een tekort aan dit mineraal heeft, is het het beste om uw calcium uit gezonde voedingsbronnen te halen, zoals volle yoghurt, niet uit supplementen.

5. Co-enzym Q10

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Verbetert de ovariële respons bij in-vitrofertilisatie (IVF); verhoogt de beweeglijkheid van het sperma

Uw lichaam produceert zelf co-enzym Q10 (CoQ10), maar het verhogen van de hoeveelheid in uw bloedbaan kan voordelen hebben voor het maken van baby’s, vooral als u IVF probeert. Een studie uit 2018 wees uit dat pre-suppletie met CoQ10 de ovariële respons verbeterde bij vrouwen die IVF ondergingen.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, suggereren recente studies (één gepubliceerd in 2019 en één in 2020) dat suppletie met CoQ10 de spermaconcentratie en beweeglijkheid bij onvruchtbare mannen kan verbeteren. Dat gezegd hebbende, rapporteerde de beoordeling van studies uit 2013 en meta-analyse geen bewijs dat het levendgeborenen of zwangerschapspercentages verhoogt.

6. Vitamine D

Voor wie het is: vrouwen en mannen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: verbetert de stimulatie van de eierstokken en de spermakwaliteit

Sommige onderzoeken hebben een tekort aan de “zonnevitamine”, vitamine D, in verband gebracht met onvruchtbaarheid bij vrouwen. Een analyse uit 2019 vond lage vitamine D-waarden bij vrouwen die worstelden met onvruchtbaarheid als gevolg van polycysteus ovariumsyndroom. (Dit werd echter niet waargenomen bij vrouwen met onverklaarbare onvruchtbaarheid.)

Vitamine D speelt een essentiële rol bij zowel de vrouwelijke als de mannelijke voortplantingsfunctie. Onderzoek heeft aangetoond dat vitamine D-tekort kan worden geassocieerd met onvruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen, dus het is belangrijk om getest te worden op vitamine D-tekort. Vraag uw zorgverlener om advies over een geschikte aanvullende dosis, afhankelijk van uw niveaus.

7. Vitamine E

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Verhoogt de beweeglijkheid van het sperma; verhoogt de algemene reproductieve gezondheid van vrouwen

Vitamine E heeft antioxiderende eigenschappen die de spermafunctie bij mannen kunnen bevorderen en de algemene reproductieve gezondheid bij vrouwen kunnen ondersteunen, maar er is meer onderzoek nodig om de effectiviteit ervan te bepalen. De ADH van vitamine E voor volwassenen is 15 mg.

8. Foliumzuur

Voor wie het is: vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Helpt bij het bereiken van zwangerschap; verbetert de uitkomst van vruchtbaarheidsbehandelingen

Genoeg foliumzuur (de synthetische vorm van foliumzuur) krijgen is niet alleen een slimme keuze tijdens de zwangerschap. Het kan verstandig zijn om ook aan te vullen wanneer u probeert zwanger te worden.

“Folaatsuppletie voorafgaand aan de conceptie is in verband gebracht met een grotere kans om zwanger te worden, meer succes met vruchtbaarheidsbehandelingen en een verminderd risico op neurale buisdefecten bij de baby”, zegt Low Dog. “Maar er is meer testen nodig.”

Voor zwangere vrouwen is de ADH van foliumzuur 600 microgram (mcg). Bovendien wordt aanbevolen dat vrouwen die van plan zijn zwanger te worden of die zwanger kunnen worden, een dagelijkse dosis van 400 tot 800 mcg foliumzuur aanvullen vanaf ten minste 1 maand voordat ze zwanger worden.

9. IJzer

Voor wie het is: vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Voorkomt bloedarmoede door ijzertekort

Ovulatoire onvruchtbaarheid (een mogelijke belemmering voor het maken van baby’s) kan worden veroorzaakt door ijzertekort. Een langetermijnstudie van meer dan 18.000 vrouwen toonde aan dat suppletie met ijzer het risico op ovulatoire onvruchtbaarheid leek te verminderen.

Als u weet dat u een ovulatiestoornis heeft, overleg dan met uw arts over het toevoegen van ijzer aan uw dieet of supplementen.

10. Omega-3 vetzuren

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: verhoogt de beweeglijkheid van het sperma; helpt bij het bereiken van zwangerschap boven de 35 jaar

Hoe zit het met die immer populaire omega-3 vetzuren uit vette vis en andere voedingsbronnen?

“Als we naar voedingspatronen kijken, wordt de consumptie van zeevruchten als onderdeel van een gezond dieet in verband gebracht met een grotere vruchtbaarheid bij mannen en vrouwen”, merkt Low Dog op. “Terwijl we wachten op meer onderzoek, zou ik zeggen dat als je niet regelmatig omega-3-rijke zeevruchten eet, het de moeite waard kan zijn om een ​​supplement te nemen terwijl je probeert zwanger te worden.”

11. Selenium

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: Verbeterde spermakwaliteit; verminderd risico op een miskraam

Selenium krijgt misschien niet veel hype, maar het is een belangrijk mineraal dat mogelijk een rol speelt in het voortplantingssysteem.

Onderzoek uit 2015 meldt dat een tekort aan selenium een ​​factor kan zijn bij miskraam, lage spermakwaliteit en slechte beweeglijkheid van het sperma.

Omdat selenium nodig is voor het mannelijk lichaam om sperma te produceren, heeft enig onderzoek aangetoond dat een combinatie van selenium en vitamine E de spermakwaliteit en de beweeglijkheid van het sperma zou kunnen verbeteren. De ADH voor selenium is vastgesteld op 55 mcg per dag voor volwassenen.

12. Zink

Voor wie het is: mannen en vrouwen

Beweerd vruchtbaarheidsvoordeel: helpt bij de bevruchting en de ontwikkeling van eieren; verbetert de kwaliteit van het sperma

Zink is essentieel voor de vorming van sperma, en een handvol onderzoeken heeft gesuggereerd dat een tekort aan zink kan leiden tot sperma van lage kwaliteit.

Het verband tussen dit mineraal en mannelijke vruchtbaarheid is echter niet bewezen. Uit een onderzoek uit 2020 bleek zelfs dat voedingssupplementen die zink en foliumzuur bevatten, het aantal zaadcellen, de spermafunctie of het aantal levendgeborenen niet verbeterden.

Wat betreft zink en vrouwelijke vruchtbaarheid, stelde een studie uit 2019 vast dat lagere niveaus van dit mineraal in het bloed verband hielden met een langere tijd om zwanger te worden. De huidige ADH voor zink is 8 mg voor vrouwen en 11 mg voor mannen.

Moet je in plaats daarvan een multivitamine nemen?

Omdat zoveel micronutriënten de vruchtbaarheid kunnen beïnvloeden, vindt u het misschien handiger om één hoogwaardige multivitamine te nemen in plaats van een hele lading individuele supplementen te kopen.

Risico’s van het nemen van supplementen

Hoewel de meeste vitamines zonder recept worden verkocht, zijn ze niet per se risicovrij. Veel supplementen kunnen een negatieve wisselwerking hebben met medicijnen die u al gebruikt, wat onaangename bijwerkingen kan veroorzaken of bestaande medische aandoeningen kan verergeren.

Hoewel het misschien vergezocht klinkt naar een overdosis vitamines, is het ook mogelijk om te hoge doses in te nemen tot het punt van schade. Sommige micronutriënten hebben aanvaardbare bovenste innameniveaus vastgesteld, wat betekent dat u de hoeveelheid kunt consumeren voordat u bijwerkingen ervaart.

Om te voorkomen dat u deze grenzen overschrijdt, volgt u de doseringsinstructies op een supplementenetiket en raadpleegt u altijd uw arts voordat u met een nieuwe vitamine of supplement begint.

Als je met onvruchtbaarheid worstelt, zijn er zoveel factoren waar je geen controle over hebt: je genetica, je leeftijd, een onvoorspelbare cyclus, om er maar een paar te noemen.

Uw lichaam voorzien van de best mogelijke voeding – inclusief vitamines en mineralen – is echter een gebied waarop u de touwtjes in handen kunt nemen. Werk samen met uw arts om de juiste balans van vitamines te kiezen om uw kansen op een gezonde zwangerschap te vergroten.

Zoek je volgende bestemming

Plaats een reactie

zeventien − 4 =