Kalium, waar zit het in?

Net als calcium en natrium is kalium een ​​mineraal dat in sommige voedingsmiddelen wordt aangetroffen. Als u de juiste hoeveelheid kalium in uw dieet heeft, blijft u gezond, dus het is van cruciaal belang om veel kaliumrijk voedsel te eten.

Voedselbronnen van kalium

Veel van de voedingsmiddelen die u al eet, bevatten kalium. De onderstaande voedingsmiddelen bevatten veel kalium. Als u de hoeveelheid kalium in uw dieet moet verhogen, maak dan gezonde voedingskeuzes door onderstaande items te kiezen om aan uw menu toe te voegen.

Veel vers fruit en groenten zijn rijk aan kalium:

    Bananen, sinaasappels, meloen, honingdauw, abrikozen, grapefruit (sommige gedroogde vruchten, zoals pruimen, rozijnen en dadels, bevatten ook veel kalium)

    Gekookte spinazie

    Gekookte broccoli

    Aardappelen

    Zoete aardappelen

    Paddestoelen

    Erwten

    Komkommers

    Courgette

    Pompoenen

    Bladgroenten

Sap van kaliumrijk fruit is ook een goede keuze:

    sinaasappelsap

    Tomatensap

    Pruimensap

    Abrikoos sap

    Grapefruit SAP

Bepaalde zuivelproducten, zoals melk en yoghurt, bevatten veel kalium (vetarm of vetvrij is het beste).

Sommige vissen bevatten kalium:

    Tonijn

    Heilbot

    Kabeljauw

    Forel

    Roodbaars

Bonen of peulvruchten met een hoog kaliumgehalte zijn onder meer:

    limabonen

    Pinto bonen

    Bruine bonen

    Soja bonen

    Linzen

Andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium zijn onder meer:

    Zoutvervangers (lees etiketten om kaliumspiegels te controleren)

    Melasse

    Noten

    Vlees en gevogelte

    Bruine en wilde rijst

    Bran-ontbijtgranen

    Volkorenbrood en pasta

Hoeveel heb je nodig

U zou elke dag 4.700 milligram (mg) kalium moeten krijgen. De meeste Amerikanen halen dat doel niet.

Uw behoeften kunnen anders zijn als u een nieraandoening heeft. Sommige mensen met een nieraandoening zouden minder kalium moeten krijgen dan de richtlijn van 4.700 mg. Als uw nieren niet goed werken, kan er te veel kalium in uw lichaam achterblijven, wat zenuw- en spierproblemen kan veroorzaken. Als u een nieraandoening heeft en uw arts u nog niet heeft verteld wat uw kaliumlimiet is, vraag er dan naar.

Waarom heb je kalium nodig?

Om te beginnen helpt het uw bloeddruk. Het doet dit op twee verschillende manieren:

     Ten eerste helpt kalium, met behulp van uw nieren, extra natrium via uw urine uit uw lichaam te verwijderen. Dit is een goede zaak, want te veel natrium kan een hoge bloeddruk veroorzaken.

     Ten tweede helpt kalium de wanden van uw bloedvaten te ontspannen of los te maken. Als ze te gespannen of stijf zijn, kan dit leiden tot hoge bloeddruk, wat hartproblemen kan veroorzaken. Genoeg kalium binnenkrijgen is goed voor uw hart.

Je hebt ook voldoende kalium nodig voor een goede spiergezondheid, zodat je spieren kunnen buigen of samentrekken zoals ze zouden moeten. En je zenuwen hebben kalium nodig, zodat ze goed kunnen werken.

Zoek je volgende bestemming

Plaats een reactie

19 − 12 =