Vastendieet (intermittent fasting), nuttig of onzin?

Wat is intermitterend vasten? Heeft het gezondheidsvoordelen?

Intermitterend vasten betekent dat je elke dag of week een bepaalde tijd niet eet. Enkele populaire benaderingen van intermitterend vasten zijn:

    Afwisselend vasten. Eet de ene dag een normaal dieet en ofwel volledig snel, of eet de volgende dag een kleine maaltijd (minder dan 500 calorieën).

    5: 2 vasten. Eet vijf dagen per week een normaal dieet en vast twee dagen per week.

    Dagelijks vasten met beperkte tijd. Eet normaal, maar elke dag alleen binnen een tijdsbestek van acht uur. Sla bijvoorbeeld het ontbijt over, maar eet rond het middaguur de lunch en het diner om 20.00 uur.

Sommige onderzoeken suggereren dat vasten om de andere dag ongeveer net zo effectief is als een typisch caloriearm dieet om af te vallen. Dat lijkt redelijk, want het verminderen van het aantal calorieën dat u eet, zou u moeten helpen om af te vallen.

Iedereen die overweegt om een vastendieet te proberen, moet eerst zijn arts raadplegen voordat hij dit doet. Dingen zoals een geschiedenis van eetstoornissen, diabetes, lage bloeddruk (hypotensie) of bloedarmoede; zwanger zijn of borstvoeding geven; het nemen van sommige voorgeschreven medicijnen; en andere aandoeningen gaan mogelijk niet goed samen met vastendiëten en kunnen schadelijk zijn.

Als u met uw arts praat, zorg er dan ook voor dat zij op de hoogte zijn van elk medicijn dat u gebruikt, inclusief vrij verkrijgbare medicijnen en voedingssupplementen. Een schijnbaar goedaardige medicatie zoals paracetamol kan schadelijk zijn op een lege maag

Kan periodiek vasten uw gezondheid verbeteren?

Door af te vallen en lichamelijk actief te zijn, verlaagt u het risico op aan obesitas gerelateerde ziekten, zoals diabetes, slaapapneu en sommige soorten kanker. Voor deze ziekten lijkt periodiek vasten ongeveer net zo gunstig te zijn als elk ander type dieet dat het totale aantal calorieën vermindert.

Sommige onderzoeken suggereren dat periodiek vasten gunstiger kan zijn dan andere diëten voor het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van aandoeningen die samenhangen met ontsteking, zoals:

    ziekte van Alzheimer

    Artritis

    Astma

    Multiple sclerose

    Beroerte

Artsen weten nog steeds niet zeker of de voordelen van vasten hetzelfde zijn als die van een gezond dieet

Hoewel onderzoek suggereert dat er veel gezondheidsvoordelen kunnen zijn aan intermitterend vasten, is het onderzoek nog voorlopig en meestal niet doorslaggevend.

Eén ding weten experts zeker over gezondheid: elke dag goed eten speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van hartaandoeningen, diabetes en bepaalde soorten kanker.

“Focussen op het consequent eten van voldoende voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen, zoals fruit, groenten en volkoren granen, zorgt na verloop van tijd voor bewezen krachtige voordelen.”

Nog een belangrijk ding om in gedachten te houden: net zoals vasten je lichaam een pauze geeft van “gifstoffen”, neemt het ook pauze van de opname van vitale voedingsstoffen, calcium en omega-3-vetzuren.

Het is belangrijk op te merken dat periodiek vasten onaangename bijwerkingen kan / nadelen hebben, maar deze verdwijnen meestal binnen een maand.

Nadelen kunnen zijn:

    Honger

    Vermoeidheid

    Slapeloosheid

    Misselijkheid

    Hoofdpijn

Wat gebeurt er als je een tijdje niet eet

Elke keer dat u calorieën beperkt, reageert uw lichaam. Als je eet, breekt je spijsvertering koolhydraten af ​​, de belangrijkste energiebron van het lichaam. Glucose wordt uit het spijsverteringskanaal opgenomen in het bloed, dat vervolgens naar de cellen van uw lichaam gaat om ze van brandstof te voorzien. Als je niet eet:

    De toevoer van glucose in uw bloed begint te dalen en uw lichaam schakelt uiteindelijk over naar opgeslagen glucose, glycogeen genaamd, voor energie.

    Zodra het glycogeen is opgebruikt, begint uw lichaam vet en spiervoorraden te verbranden om zijn eigen glucose aan te maken om uw cellen van brandstof te voorzien.

    Na een paar dagen niet te hebben gegeten (wat experts niet aanbevelen), begint je lichaam in de ketose modus, wat betekent dat je vet verbrandt als de belangrijkste brandstofbron, om spieren te sparen.

    In de ketose zult u afvallen terwijl u lichaamsvet verbrandt. Merk op dat ketose uw bloed ook zuurder maakt en een slechte adem, vermoeidheid en andere onaangename symptomen kan veroorzaken. Langer vasten kan leiden tot nier- en leverschade.

Terwijl zogenaamde vasten diëten steeds populairder worden, is vasten zelf niets nieuws. Ritueel vasten maakt al lang deel uit van religieuze tradities en het wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van de menselijke evolutie om periodes zonder voedsel te kunnen overleven.

Veiligheid

Intermitterend vasten is voor veel mensen veilig, maar niet voor iedereen. Maaltijden overslaan is misschien niet de beste manier om uw gewicht te beheersen als u zwanger bent of borstvoeding geeft. Als u nierstenen, gastro-oesofageale reflux, diabetes of andere medische problemen heeft, overleg dan met uw arts voordat u met periodiek vasten begint.

Zoek je volgende bestemming

Plaats een reactie

4 × twee =