Supplementen om af te vallen- het volledige en eerlijke overzicht

Er zijn enorme hoeveelheden supplementen op de markt die beweren dat je er mee kunt afvallen. Maar helpen deze echt bij gewichtsverlies.

Hier een overzicht van alle supplementen, tot nu toe 24 . die we hebben kunnen vinden, en wat de wetenschap er over zegt. Ook is er aandacht voor de veiligheid.

 


Afrikaanse mango
Het extract van Afrikaanse mango-zaden zou de vorming van vetweefsel remmen.

Werkt het?
Afrikaanse mango kan u helpen een heel klein beetje af te vallen.

Is het veilig?
Afrikaanse mango lijkt veilig, maar de veiligheid is niet goed bestudeerd. Het kan hoofdpijn, slaapproblemen, winderigheid en gas veroorzaken.


Beta-glucanen
Bètaglucanen zijn oplosbare voedingsvezels in bacteriën, gisten, schimmels, haver en gerst. Ze kunnen de tijd die voedsel nodig heeft om door uw spijsverteringssysteem te reizen, vertragen, waardoor u zich voller voelt.

Werkt het?
Bètaglucanen lijken geen effect te hebben op het lichaamsgewicht.

Is het veilig?
Bètaglucanen lijken veilig te zijn (tot 10 gram [g] per dag gedurende 12 weken). Ze kunnen winderigheid veroorzaken.


Bittere sinaasappel
Bittere sinaasappel bevat synefrine (een stimulerend middel). Er wordt beweerd dat het calorieën verbrandt, de vetafbraak verhoogt en de eetlust vermindert. Producten met bittere sinaasappel bevatten meestal ook cafeïne en andere ingrediënten. Bittere sinaasappel zit in sommige voedingssupplementen voor gewichtsverlies die vroeger ephedra bevatten, een ander stimulerend middel dat verbannen is.

Werkt het?
Bittere sinaasappel kan het aantal calorieën dat u verbrandt enigszins verhogen. Het kan ook uw eetlust een beetje verminderen, maar of het u kan helpen om af te vallen is niet bekend.

Is het veilig?
Bittere sinaasappel is mogelijk niet veilig. Supplementen met bittere sinaasappel kunnen pijn op de borst, angst, hoofdpijn, spier- en botpijn, een snellere hartslag en een hogere bloeddruk veroorzaken.


Cafeïne
Cafeïne is een stimulerend middel dat je alerter kan maken, je een boost van energie kan geven, calorieën kan verbranden en de vetafbraak kan verhogen. Vaak toegevoegd aan voedingssupplementen voor gewichtsverlies, wordt cafeïne van nature aangetroffen in thee, guarana, kolanoot (cola), yerba mate en andere kruiden.

Werkt het?
Dieetsupplementen met gewichtsverlies met cafeïne kunnen u helpen een beetje af te vallen of in de loop van de tijd minder aan te komen. Maar als je regelmatig cafeïne gebruikt, word je daar tolerant voor. Deze tolerantie kan na verloop van tijd elk effect van cafeïne op het lichaamsgewicht verminderen.

Is het veilig?
Cafeïne is veilig voor de meeste volwassenen bij doses tot 400-500 milligram (mg) per dag. Maar je kunt er nerveus, zenuwachtig en wankel van worden. Het kan ook uw slaap beïnvloeden. Bij hogere doses kan het misselijkheid, braken, snelle hartslag en toevallen veroorzaken. Het combineren van cafeïne met andere stimulerende ingrediënten kan de effecten van cafeïne versterken.


Calcium
Calcium is een mineraal dat je nodig hebt voor gezonde botten, spieren, zenuwen, bloedvaten en veel van je lichaamsfuncties. Er wordt beweerd dat het vet verbrandt en de vetopname vermindert.

Werkt het?
Calcium – hetzij uit voedsel of uit voedingssupplementen voor gewichtsverlies – helpt u waarschijnlijk niet om af te vallen of gewichtstoename te voorkomen.

Is het veilig?
Calcium is veilig bij de aanbevolen hoeveelheden van 1.000 tot 1.200 mg per dag voor volwassenen. Te veel calcium (meer dan 2.000-2.500 mg per dag) kan constipatie veroorzaken en de opname van ijzer en zink door uw lichaam verminderen. Ook kan te veel calcium uit supplementen (maar niet uit voedsel) uw risico op nierstenen vergroten.


Capsaïcine
Capsaïcine is afkomstig van chilipepers en laat ze heet smaken. Er wordt beweerd dat het helpt bij het verbranden van vet en calorieën en dat je je vol voelt en minder eet.

Werkt het?
Capsaïcine is niet voldoende bestudeerd om te weten of het u zal helpen om af te vallen.

Is het veilig?
Capsaïcine is veilig (tot 33 mg per dag gedurende 4 weken of 4 mg per dag gedurende 12 weken), maar het kan maagpijn, branderige gevoelens, misselijkheid en een opgeblazen gevoel veroorzaken.


Carnitine
Je lichaam maakt carnitine aan en het zit ook in vlees, vis, gevogelte, melk en zuivelproducten. In je cellen helpt het om vetten af ​​te breken.

Werkt het?
Carnitinesupplementen kunnen u helpen een klein beetje gewicht te verliezen.

Is het veilig?
Carnitinesupplementen lijken veilig te zijn (tot 2 g per dag gedurende 1 jaar of 4 g per dag gedurende 56 dagen). Ze kunnen misselijkheid, braken, diarree, buikkrampen en een visachtige lichaamsgeur veroorzaken.


Chitosan
Chitosan komt van de schaal van krabben, garnalen en kreeften. Er wordt beweerd dat het vet in het spijsverteringskanaal bindt, zodat je lichaam het niet kan opnemen.

Werkt het?
Chitosan bindt slechts een kleine hoeveelheid vet, niet genoeg om veel gewicht te verliezen.

Is het veilig?
Chitosan lijkt veilig (tot 15 g per dag gedurende 6 maanden). Maar het kan winderigheid, een opgeblazen gevoel, milde misselijkheid, obstipatie, indigestie en brandend maagzuur veroorzaken. Als u allergisch bent voor schaaldieren, kunt u een allergische reactie krijgen op chitosan.

Chroom
Chroom is een mineraal dat je nodig hebt om je bloedsuikerspiegel te reguleren. Er wordt beweerd dat het de spiermassa en het vetverlies verhoogt en de eetlust en voedselinname vermindert.
Werkt het?
Chroom kan u helpen een zeer kleine hoeveelheid gewicht en lichaamsvet te verliezen. Is het veilig?
Chroom in voedsel en supplementen is veilig bij aanbevolen hoeveelheden, die variëren van 20 tot 45 microgram per dag voor volwassenen. In grotere hoeveelheden kan chroom waterige ontlasting, hoofdpijn, zwakte, misselijkheid, braken, obstipatie, duizeligheid en netelroos veroorzaken.

Coleus forskohlii
Coleus forskohlii is een plant die groeit in India, Thailand en andere subtropische gebieden. Forskolin, gemaakt van de wortels van de plant, zou je helpen af ​​te vallen door je eetlust te verminderen en de afbraak van vet in je lichaam te vergroten.
Werkt het?
Forskolin is niet veel bestudeerd. Maar tot nu toe lijkt het geen effect te hebben op het lichaamsgewicht of de eetlust.
Is het veilig?
Forskolin lijkt veilig te zijn (bij 500 mg per dag gedurende 12 weken), maar het is niet goed bestudeerd. Het kan frequente stoelgang en losse ontlasting veroorzaken.

Geconjugeerd linolzuur (CLA)
CLA is een vet dat voornamelijk voorkomt in zuivelproducten en rundvlees. Er wordt beweerd dat het je lichaamsvet vermindert.
Werkt het?
CLA kan u helpen een zeer kleine hoeveelheid gewicht en lichaamsvet te verliezen.
Is het veilig?
CLA lijkt veilig (tot 6 g per dag gedurende 1 jaar). Het kan maagklachten, obstipatie, diarree, dunne ontlasting en indigestie veroorzaken.

 Fucoxanthin
Fucoxanthin komt van bruin zeewier en andere algen. Er wordt beweerd dat het helpt bij het afvallen door calorieën te verbranden en vet te verminderen.
Werkt het?
Fucoxanthin is niet onderzocht genoeg om te weten of het zal je helpen gewicht te verliezen. Slechts één onderzoek bij mensen omvatte fucoxanthine (het andere onderzoek was bij dieren).
Is het veilig?
Fucoxanthin lijkt veilig (bij 2,4 mg per dag gedurende 16 weken), maar het is niet voldoende bestudeerd om het zeker te weten.

Garcinia Cambogia
Garcinia cambogia is een boom die groeit in Azië, Afrika en de Polynesische eilanden. Hydroxycitroenzuur in de vrucht zou het aantal nieuwe vetcellen dat uw lichaam aanmaakt verminderen, uw eetlust onderdrukken en zo de hoeveelheid voedsel die u eet verminderen, en de hoeveelheid gewicht die u wint beperken.
Werkt het?
Garcinia cambogia heeft weinig tot geen effect op gewichtsverlies.
Is het veilig?
Garcinia cambogia lijkt redelijk veilig. Maar het kan hoofdpijn, misselijkheid en symptomen veroorzaken in de bovenste luchtwegen, maag en darmen.

Glucomannan
Glucomannan is een oplosbare voedingsvezel uit de wortel van de konjac-plant. Er wordt beweerd dat het water in de darm absorbeert om je een vol gevoel te geven.
Werkt het?
Glucomannan heeft weinig tot geen effect op gewichtsverlies. Maar het kan helpen het totale cholesterol, LDL (“slechte”) cholesterol, triglyceriden en bloedsuikerspiegels te verlagen.
Is het veilig?
De meeste vormen van glucomannan lijken veilig te zijn (tot 15,1 g per dag gedurende enkele weken in poeder- of capsulevorm). Het kan losse ontlasting, winderigheid, diarree, obstipatie en buikpijn veroorzaken.

Groene koffieboon extract
Groene koffiebonen zijn ongebrande koffiebonen. Extract van groene koffiebonen zou de vetophoping verminderen en de bloedsuikerspiegel helpen omzetten in energie die je cellen kunnen gebruiken.
Werkt het?
Het extract van groene koffiebonen kan u helpen een klein beetje gewicht te verliezen.
Is het veilig?
Groene koffieboon-extract lijkt veilig (tot 200 mg per dag gedurende 12 weken). Het kan leiden tot hoofdpijn en infecties van de urinewegen. Groene koffiebonen bevatten de stimulerende cafeïne, die problemen kan veroorzaken bij hoge doses of in combinatie met andere stimulerende middelen (zie het gedeelte over cafeïne).
Groene thee en groene thee-extract
Groene thee (ook wel Camellia sinensis genoemd) is over de hele wereld een veel voorkomende drank. Groene thee en groene thee-extract in sommige afslanksupplementen zouden het lichaamsgewicht verminderen door de calorieën die je lichaam verbrandt te verhogen, vetcellen af ​​te breken en de vetopname en de hoeveelheid nieuw vet dat je lichaam maakt te verminderen.
Werkt het?
Groene thee kan je helpen een klein beetje af te vallen.
Is het veilig?
Groene thee drinken is veilig, maar het nemen van groene thee-extract is dat misschien niet. Groene thee-extract kan constipatie, buikpijn, misselijkheid en verhoogde bloeddruk veroorzaken. Bij sommige mensen is het in verband gebracht met leverschade.

Guargom
Guargom is een oplosbare voedingsvezel in sommige voedingssupplementen en voedingsproducten. Er wordt beweerd dat het je een vol gevoel geeft, je eetlust vermindert en de hoeveelheid voedsel die je eet vermindert.
Werkt het?
Guargom helpt je waarschijnlijk niet om af te vallen.
Is het veilig?
Guargom lijkt veilig (tot 30 g per dag gedurende 6 maanden) wanneer het met voldoende vocht wordt ingenomen. Maar het kan buikpijn, winderigheid, diarree, misselijkheid en krampen veroorzaken.
Hoodia
Hoodia is een plant uit zuidelijk Afrika, waar het wordt gebruikt als eetlustremmer.
Werkt het?
Er is niet veel onderzoek gedaan naar hoodia, maar het zal je waarschijnlijk niet helpen minder te eten of af te vallen.
Is het veilig?
Hoodia is misschien niet veilig. Het kan een snelle hartslag, verhoogde bloeddruk, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en braken veroorzaken.

Kola (of cola) noot (zie het gedeelte over cafeïne)
Mate (zie het gedeelte over cafeïne)
Probiotica
Probiotica zijn micro-organismen in voedingsmiddelen, zoals sommige yoghurts, en sommige voedingssupplementen die helpen bij het behouden of herstellen van nuttige bacteriën in uw spijsverteringskanaal.
Werkt het?
Het is onduidelijk of probiotische supplementen enig effect hebben op het gewicht of lichaamsvet.
Is het veilig?
Probiotica zijn veilig bij gezonde mensen, maar kunnen gas of andere gastro-intestinale problemen veroorzaken.

Pyruvate
Pyruvaat is van nature aanwezig in je lichaam. Pyruvaat in supplementen voor gewichtsverlies zou de vetafbraak verhogen, het lichaamsgewicht en lichaamsvet verminderen en de trainingsprestaties verbeteren.
Werkt het?
Pyruvaat in supplementen kan u helpen een klein beetje af te vallen.
Is het veilig?
Pyruvate lijkt veilig te zijn (tot 30 g per dag gedurende 6 weken). Het kan door gas diarree, gas, opgeblazen gevoel en gerommel in de darmen veroorzaken.

Framboos keton
Framboos keton, gevonden in rode frambozen, zou een “vetverbrander” zijn.
Werkt het?
Raspberry keton is alleen onderzocht als afslankmiddel in combinatie met andere ingrediënten en niet alleen. De effecten op het lichaamsgewicht zijn onbekend.
Is het veilig?
Raspberry keton is niet voldoende bestudeerd om te bepalen of het veilig is.

Vitamine D
Je lichaam heeft vitamine D nodig voor een goede gezondheid en sterke botten. Mensen met obesitas hebben vaak een lager vitamine D-gehalte, maar er is geen bekende reden waarom het nemen van vitamine D mensen zou helpen af ​​te vallen.
Werkt het?
Vitamine D helpt je niet om af te vallen.
Is het veilig?
Vitamine D uit voedingsmiddelen en voedingssupplementen is veilig bij de aanbevolen hoeveelheden van 600-800 IE per dag voor volwassenen. Te veel vitamine D (meer dan 4.000 IE per dag) kan giftig zijn en misselijkheid, braken, slechte eetlust, obstipatie, zwakte en een onregelmatige hartslag veroorzaken.
Witte bonen / peul
Witte bonen of peul (ook wel Phaseolus vulgaris genoemd) is een peulvrucht die over de hele wereld wordt gekweekt. Een extract van deze boon zou de opname van koolhydraten blokkeren en je eetlust onderdrukken.
Werkt het?
Phaseolus vulgaris-extract kan u helpen een kleine hoeveelheid gewicht en lichaamsvet te verliezen.
Is het veilig?
Phaseolus vulgaris lijkt veilig te zijn (tot 3.000 mg per dag gedurende 12 weken). Maar het kan hoofdpijn, zachte ontlasting, winderigheid en obstipatie veroorzaken.

Yerba mate (zie het gedeelte over cafeïne)
Yohimbe
Yohimbe is een West-Afrikaanse boom. Yohimbe, dat een verbinding bevat die yohimbine wordt genoemd, is een ingrediënt dat voorkomt in sommige voedingssupplementen die beweren het gewichtsverlies te verhogen, het libido te verbeteren, de spiermassa te vergroten of mannelijke seksuele disfunctie te behandelen.
Werkt het?
Yohimbe helpt je niet om af te vallen.
Is het veilig?
Yohimbe is mogelijk niet veilig (vooral bij doseringen van 20 mg of meer yohimbine). Gebruik het alleen onder begeleiding van uw zorgverlener omdat de bijwerkingen ernstig kunnen zijn. Yohimbe kan hoofdpijn, hoge bloeddruk, angst, opwinding, snelle hartslag, hartaanval, hartfalen en overlijden veroorzaken
(Visited 191 times, 1 visits today)

Een reactie plaatsen

14 − elf =