Haver, gezondheidseffecten en nadelen

Wat is het?
Haver is een plant. Mensen gebruiken het zaad (haver), bladeren en stengel (haverstro) en zemelen (de buitenste laag van hele haver) om medicijnen te maken.

Haverzemelen en hele haver worden gebruikt voor hoge bloeddruk; hoge cholesterol; diabetes; en spijsverteringsproblemen waaronder het prikkelbare darm syndroom (IBS), diverticulose, inflammatoire darmziekte (IBD), diarree en obstipatie. Ze worden ook gebruikt voor het voorkomen van hartaandoeningen, galstenen, darmkanker en maagkanker.

Haver wordt het meest gebruikt om het cholesterol te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verminderen.

Hoe effectief is het?

Waarschijnlijk effectief voor …

Hartziekte. Haverzemelen bevatten veel vezels. Vezelrijke voedingsmiddelen kunnen worden gebruikt als onderdeel van een dieet met weinig vet en cholesterol om hartaandoeningen te voorkomen. In feite kunnen voedingsproducten die hele haver bevatten en 750 mg oplosbare vezels per portie bevatten, worden geëtiketteerd met de gezondheidsclaim dat het product het risico op hartaandoeningen kan verminderen als het wordt opgenomen als onderdeel van een dieet met weinig verzadigd vet en cholesterol.

Cholesterol verlagen. Het eten van haver, haverzemelen en andere oplosbare vezels kan het totale en “slechte” lage-dichtheid lipoproteïne (LDL) cholesterol bescheiden verminderen als het wordt geconsumeerd als onderdeel van een dieet met weinig verzadigd vet. Voor elke gram verbruikte oplosbare vezels (bèta-glucaan) daalt het totale cholesterol met ongeveer 1,42 mg / dL en LDL met ongeveer 1,23 mg / dL. Het eten van 3-10 gram oplosbare vezels kan het totale cholesterol met ongeveer 4-14 mg / dL verlagen. Maar er is een limiet. Doses oplosbare vezels van meer dan 10 gram per dag lijken de effectiviteit niet te verhogen.

Het dagelijks eten van drie kommen havermout (porties van 28 gram) kan het totale cholesterol met ongeveer 5 mg / dL verlagen. Haverzemelenproducten (muffins van haverzemelen, haverzemelenvlokken, haverzemelen Os, enz.) Kunnen variëren in hun vermogen om cholesterol te verlagen, afhankelijk van het totale gehalte aan oplosbare vezels. Hele haverproducten zijn mogelijk effectiever in het verlagen van LDL en totaal cholesterol dan voedingsmiddelen die haverzemelen plus in bèta-glucaan oplosbare vezels bevatten.
De FDA beveelt aan om dagelijks ongeveer 3 gram oplosbare vezels in te nemen om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Deze aanbeveling komt echter niet overeen met onderzoeksresultaten; volgens gecontroleerde klinische studies is dagelijks minimaal 3,6 gram oplosbare vezels nodig om het cholesterol te verlagen.

Mogelijk effectief voor …

Diabetes. Het eten van haver en haverzemelen gedurende 6 weken verlaagt de bloedsuikerspiegel vóór de maaltijd, de 24-uurs bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte bij mensen met diabetes type 2. Het eten van 50-100 gram haver in plaats van andere koolhydraten verlaagt bij sommige mensen de bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Langdurig eten van 100 gram haver in plaats van andere koolhydraten heeft het meest langdurige effect op de bloedglucose. Bovendien zijn er aanwijzingen dat het dagelijks consumeren van 50 gram haverzemelen, dat 25 gram oplosbare vezels bevat, effectiever zou kunnen zijn dan het standaard matig-vezeldieet van 24 gram per dag, aanbevolen door de American Diabetes Association.

Maagkanker. Mensen die vezelrijk voedsel eten, zoals haver en haverzemelen, lijken een lager risico op maagkanker te hebben.

Mogelijk niet effectief voor …

Darmkanker. Mensen die haverzemelen of haver eten, lijken geen lager risico op darmkanker te hebben. Ook is het eten van haverzemelenvezels niet gekoppeld aan een lager risico op het terugkeren van colontumoren.
Hoge bloeddruk. Haver eten als havermout of havergraan verlaagt de bloeddruk niet bij mannen met een licht hoge bloeddruk.

Onvoldoende bewijs om effectiviteit te beoordelen voor …

Mentale functie. Vroeg onderzoek toont aan dat het nemen van een specifiek extract van wilde groene haver (Neuravena) de snelheid van mentale prestaties bij gezonde volwassenen zou kunnen verbeteren.

Droge huid. Het gebruik van lotion met colloïdaal haverextract lijkt de droge huid te verbeteren.
Het voorkomen van vetherverdelingssyndroom bij mensen met een hiv-ziekte. Het eten van een vezelrijk dieet, inclusief haver, met voldoende energie en eiwitten kan vetophoping bij mensen met hiv voorkomen. Een toename van één gram totale voedingsvezels kan het risico op vetophoping met 7% verminderen.

Colitis ulcerosa. Vroeg onderzoek toont aan dat het via de mond innemen van een specifiek op haver gebaseerd product (Profermin) de symptomen kan verminderen en herhaling van colitis ulcerosa kan voorkomen.
Jeukende huid bij mensen met een nieraandoening. Vroeg onderzoek toont aan dat het aanbrengen van lotion met haver de jeuk van de huid vermindert bij mensen met deze aandoening. De lotion lijkt net zo goed te werken als het nemen van het antihistaminicum hydroxyzine 10 mg.

Ongerustheid.
Blaas zwakte.
Blokkeren dat vet niet uit de darmen wordt opgenomen.
Constipatie.
Diverticulosis.
Jicht.
Inflammatoire darmaandoening.
Prikkelbare darmsyndroom (IBS).
Gewrichts- en peesaandoeningen.
Nieraandoeningen.
Zenuwstoornis

Ontwenning van opium en nicotine.
Galstenen voorkomen.
Huidziektes.
Spanning.
Andere condities.

Er is meer bewijs nodig om haver voor dit gebruik te beoordelen.

Hoe werkt het?
Haver kan helpen het cholesterol- en bloedsuikerniveau te verlagen en de eetlust onder controle te houden door een vol gevoel te veroorzaken. Haverzemelen kunnen werken door de opname uit de darmen van stoffen die bijdragen aan hartaandoeningen, hoog cholesterol en diabetes te blokkeren. Wanneer het op de huid wordt aangebracht, lijkt haver de zwelling te verminderen.

Zijn er veiligheidsproblemen?
Haverzemelen en hele haver zijn WAARSCHIJNLIJK VEILIG voor de meeste mensen wanneer ze worden gebruikt in de hoeveelheid die in voedingsmiddelen wordt aangetroffen. Haver kan darmgas en een opgeblazen gevoel veroorzaken. Om bijwerkingen te minimaliseren, begin met een lage dosis en verhoog langzaam tot de gewenste hoeveelheid. Je lichaam zal wennen aan haverzemelen en de bijwerkingen zullen waarschijnlijk verdwijnen.

Lotion met haverextract is MOGELIJK VEILIG om op de huid te gebruiken. Het aanbrengen van haverhoudende producten op de huid kan er echter voor zorgen dat sommige mensen uitbreken in puistjes.
Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen:
Zwangerschap en borstvoeding: Haverzemelen en hele haver zijn WAARSCHIJNLIJK VEILIG wanneer ze worden ingenomen door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven in de hoeveelheden die in voedingsmiddelen worden aangetroffen.

Moeilijk slikken van voedsel of kauwproblemen: Als u slikproblemen heeft (bijvoorbeeld door een beroerte) of als u moeite heeft met kauwen vanwege ontbrekende tanden of een slecht passend kunstgebit, kunt u het beste geen haver eten. Slecht gekauwde haver kan de darm verstoppen.

Aandoeningen van het spijsverteringskanaal, inclusief de slokdarm, maag en darmen: vermijd het eten van haverproducten. Spijsverteringsproblemen die de tijd die nodig is om uw voedsel te verteren, kunnen verlengen, kunnen ervoor zorgen dat haver uw darm kan blokkeren.

Zijn er interacties met medicijnen?

Het is niet bekend of dit product een wisselwerking heeft met medicijnen.

Praat voordat u dit product inneemt met uw arts als u medicijnen gebruikt.

Zijn er interacties met kruiden en supplementen?

Er zijn geen interacties bekend met kruiden en supplementen.

Zijn er interacties met voedingsmiddelen?

Er zijn geen interacties met voedingsmiddelen bekend.

Welke dosis wordt gebruikt?
De volgende doses zijn onderzocht in wetenschappelijk onderzoek:

MONDELING:

Voor hoog cholesterol: 56-150 gram hele haverproducten zoals haverzemelen of havermout, die dagelijks 3,6-10 gram bèta-glucaan (oplosbare vezels) bevatten als onderdeel van een vetarm dieet. Een halve kop (40 gram) Quaker-havermout bevat 2 gram bèta-glucaan; één kopje (30 gram) Cheerios bevat één gram bèta-glucaan.
Voor het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij patiënten met diabetes type 2: Dagelijks worden vezelrijke voedingsmiddelen gebruikt, zoals producten van hele haver die tot 25 gram oplosbare vezels bevatten. 38 gram haverzemelen of 75 gram droge havermout bevat ongeveer 3 gram bèta-glucaan.

Andere namen
Avena, Avena Fructus, Avena byzantina, Avena orientalis, Avena sativa, Avena volgensis, Avenae Herba, Avenae Stramentum, Avoine, Avoine Entière, Avoine Sauvage, Cereal Fibre, Dietary Fibre, Farine d’Avoine, Fibre Alimentaire, Fibre Céréalière, Fibre d ‘Avoine, Folle Avoine, Grain d’Avoine, Groene haver, Groene havergras, Gries, Gruau, Haber, Hafer, Haver, Haverzemelen, Havervezel, Havermeel, Haverfruit, Haverkorrel, Havergras, Haverkruid, Haver Stro, Haver, Havermout, Havermout, Haver, Paille, Paille d’Avoine, Pap, Havermout, Son d’Avoine, Stro, Hele haver, Hele haver, Wilde haver, Wilde haverkruid, Wilde haver Melkachtig zaad.

(Visited 213 times, 1 visits today)

Een reactie plaatsen

negentien − een =