Voeding en de huid


De meeste mensen weten wel dat voldoende groente en fruit eten goed is voor de gezondheid, ook op lange termijn. Jammer genoeg eten veel mensen niet genoeg groente en fruit. Uit onderzoek blijkt dat er nog een reden is om voldoende groente en fruit te eten, namelijk ijdelheid.

Het kan namelijk de huid verbeteren. Binnen een aantal weken leidt het eten van meer groente en fruit tot een gezonde gloed. Het komt allemaal door carotenoïden. De oranje-rode pigmenten in groente en fruit. Het eten van twee extra porties per dag is al voldoende. Zelfs kleine verbeteringen in het dieet leiden al tot resultaten. De onderzoekers waren verbaasd over de snelheid waarmee resultaten konden worden waargenomen.

 

Hieronder nog een lijstje voedsel voor de huid

Voedsel tegen rimpels of als hulpmiddel(naast uiteraard zonnebrandcrème)bij het voorkomen van verbranding door de zon.

Ingeblikte tonijn: In tonijn zit veel selenium. Selenium zorgt voor het behoud van elastine. Elastine zorgt ervoor dat de huid niet slap wordt.

Tomaten: Tomaten bevatten veel lycopene. Het helpt tegen huidveroudering als gevolg van zonschade. Voor het beste effect moet je de tomaten koken.

Mango, Papaja en abrikoos. Deze vruchten bevatten veel carotenoïden. Ze geven de huid een gezonde gloed.

Cacao poeder; Donkere chocola bevat veel anti-oxidanten. Deze helpen bij onregelmatigheden van de huid.

Lijnzaad; Lijnzaad bevat veel omega 3 en helpen dus bij puistjes, lichte rimpels roodheid en huidirritaties

Zoete aardappels; Ze zitten vol vitamine c. Vitamine c is goed voor de productie van collageen.

Mossels: Mossels bevatten veel ijzer. Bij een ijzertekort wordt de huid bleek.

Spinazie: Foliumzuur in spinazie kan helpen bij het voorkomen van huidkanker. Mits je vaak en veel spinazie eet.  Dit blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in de International Journal of Cancer.

 

Links:

Vitamine C bij de huidaandoening rosacea

(Visited 286 times, 1 visits today)