Passievrucht: gezondheidsvoordelen

Passievrucht is een voedzame tropische vrucht die aan populariteit wint, vooral onder gezondheidsbewuste mensen.

Ondanks zijn kleine formaat is het rijk aan antioxidanten, vitamines en plantaardige stoffen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Wat is passievrucht?

Passievrucht is de vrucht van de Passiflora-wijnstok, een soort passiebloem. Het heeft een taaie schil en een sappig, met zaad gevuld hart.

Er zijn verschillende soorten die variëren in grootte en kleur. Paarse en gele variëteiten zijn de meest algemeen verkrijgbare soorten, waaronder:

Passiflora edulis. Dit zijn kleine ronde of ovale vruchten met een paarse schil.
Passiflora flavicarpa. Deze soort is rond of ovaal met gele schil en meestal iets groter dan de paarse variant.

Hoewel ze een tropische vrucht zijn, kunnen sommige soorten overleven in subtropische klimaten.

Om deze reden worden ze over de hele wereld verbouwd en zijn er gewassen in Azië, Europa, Australië en Zuid- en Noord-Amerika.

Passievrucht is een tropische vrucht die over de hele wereld wordt verbouwd. Het heeft een harde, kleurrijke korst en een sappig, met zaad gevuld hart. Paarse en gele variëteiten komen het meest voor.

Passievrucht is zeer voedzaam

Voedingswaarde:

Passievrucht is een goede bron van voedingsstoffen, vooral vezels, vitamine C en provitamine A.

Een enkele paarse passievrucht bevat:

Calorieën: 17
Vezels: 2 gram
Vitamine C: 9% van de dagelijkse waarde (ADH)
Vitamine A: 8% van de ADH
IJzer: 2% van de ADH
Kalium: 2% van de ADH

Hoewel dit misschien niet veel lijkt, moet u er rekening mee houden dat dit de waarden zijn voor een enkele, kleine vrucht met slechts 17 calorieën. Calorie voor calorieën, het is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A.

Het is ook rijk aan heilzame plantaardige stoffen, waaronder carotenoïden en polyfenolen.

Uit een onderzoek bleek zelfs dat passievrucht rijker was aan polyfenolen dan veel ander tropisch fruit, waaronder banaan, lychee, mango, papaja en ananas

Bovendien biedt passievrucht een kleine hoeveelheid ijzer.

Je lichaam neemt ijzer uit planten meestal niet goed op. Het ijzer in passievrucht bevat echter veel vitamine C, waarvan bekend is dat het de ijzerabsorptie verbetert

 

Passievrucht is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine A het is een vrucht met veel voedingsstoffen.

 

Vanwege het uitstekende voedingsprofiel kan passievrucht verschillende gezondheidsvoordelen bieden.
Rijk aan antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen vrije radicalen, dit zijn onstabiele moleculen die je cellen kunnen beschadigen als ze in grote aantallen aanwezig zijn .

Passievrucht bevat veel antioxidanten. Het is met name rijk aan vitamine C, bètacaroteen en polyfenolen.

Polyfenolen zijn plantaardige stoffen met een scala aan antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Dit betekent dat ze uw risico op chronische ontstekingen en aandoeningen zoals hartaandoeningen kunnen verminderen.

Vitamine C is een belangrijke antioxidant die u uit uw voeding moet halen. Het ondersteunt uw immuunsysteem en gezond ouder worden .

Beta-caroteen is ook een belangrijke antioxidant. Je lichaam zet het om in vitamine A, wat essentieel is voor een goed gezichtsvermogen.

Diëten die rijk zijn aan bètacaroteen op plantaardige basis zijn in verband gebracht met een lager risico op bepaalde vormen van kanker, waaronder van de prostaat, de dikke darm, de maag en de borst .

Passievruchtzaden zijn rijk aan piceatannol, een polyfenol dat de insulinegevoeligheid bij mannen met overgewicht kan verbeteren, waardoor het risico op diabetes type 2 mogelijk wordt verminderd als het als supplement wordt ingenomen.

Goede bron van voedingsvezels

Een portie passievrucht met een enkele vrucht levert ongeveer 2 gram vezels op – best veel voor zo’n klein fruit.

Vezels zijn belangrijk om je darmen gezond te houden en constipatie te voorkomen, maar de meeste mensen eten er niet genoeg van.

Oplosbare vezels helpen de vertering van uw voedsel te vertragen, wat pieken in de bloedsuikerspiegel kan voorkomen.

Vezelrijke diëten worden ook in verband gebracht met een lager risico op ziekten, waaronder hartaandoeningen, diabetes en obesitas.

 

Passievrucht is rijk aan antioxidanten en voedingsvezels. Diëten met veel deze voedingsstoffen zijn in verband gebracht met een lager risico op aandoeningen zoals hartaandoeningen en diabetes.

Passievruchtenschil-supplement kan ontstekingen verminderen

Het hoge gehalte aan antioxidanten van passievruchtenschillen kan ze krachtige ontstekingsremmende effecten geven als ze als supplement worden ingenomen.

Een kleine studie onderzocht de effecten van een supplement van paarse passievruchtenschillen o

n symptomen van astma gedurende vier weken.

De groep die het supplement slikte, ervoer een vermindering van piepende ademhaling, hoesten en kortademigheid.

In een ander onderzoek bij mensen met artrose in de knie, meldden degenen die een extract van paarse passievruchtenschil namen minder pijn en stijfheid in hun gewrichten dan degenen die het supplement niet gebruikten.

Over het algemeen zijn de effecten van antioxidanten op ontstekingen en pijn bij mensen met artrose nog onduidelijk, en er is meer onderzoek nodig.

 

Passievruchtenschil-supplementen kunnen krachtige ontstekingsremmende effecten hebben. Ze kunnen mensen met astma en artrose ten goede komen, maar er is meer onderzoek nodig.

Mogelijke nadelen van passievrucht

Passievrucht is voor de meeste mensen volkomen veilig om te eten, maar allergieën komen voor bij een klein aantal mensen.

Degenen met een latexallergie lijken het meeste risico te lopen op een passievruchtallergie.

Dit komt doordat sommige plantaardige eiwitten in de vrucht een structuur hebben die lijkt op die van latexeiwitten, die bij sommige mensen een allergische reactie kunnen veroorzaken.

Paarse passievruchtenschil kan ook chemicaliën bevatten die cyanogene glycosiden worden genoemd. Deze kunnen worden gecombineerd met enzymen om het gifcyanide te vormen en zijn potentieel giftig in grote hoeveelheden.

De harde schil van de vrucht wordt echter meestal niet gegeten en wordt over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

 

Allergie voor passievruchten is zeldzaam, maar er komen enkele gevallen voor. Mensen met een latexallergie lopen een groter risico.

Hoe passievrucht te eten

Om deze tropische vrucht te eten, moet je de schil opensnijden of scheuren om het kleurrijke, sappige vruchtvlees en de zaden bloot te leggen.

De zaden zijn eetbaar, dus je kunt ze samen met het vruchtvlees en het sap eten.

Het witte laagje dat de schil van het vruchtvlees scheidt, is ook eetbaar, maar de meeste mensen eten het niet omdat het erg bitter is.

Passievrucht is zeer veelzijdig en kan op veel manieren worden gebruikt. Veel mensen genieten van rauw fruit en eten het zo uit de schil.

Enkele van de meer populaire manieren om passievrucht te gebruiken zijn:

Drankjes. Het kan door een zeef worden geperst om sap te maken, dat kan worden toegevoegd aan cocktails of om een ​​likeur te maken om water op smaak te brengen.
Toetjes. Het wordt vaak gebruikt als topping of smaakstof voor taarten en desserts zoals cheesecake of mousse.
Op salades. Het kan worden gebruikt om salades een knapperige textuur en een zoete smaak te geven.
In yoghurt. Meng het met natuurlijke yoghurt om een ​​heerlijke snack te maken.

Samenvatting

Passievrucht is enorm veelzijdig. Je kunt het op zichzelf eten of toevoegen aan drankjes, desserts en yoghurt. Het kan ook worden gebruikt om heerlijke saladedressings te maken.

Als je op zoek bent naar een voedzaam en smakelijk tussendoortje, dan is passievrucht een goede keuze.

Het bevat weinig calorieën en veel voedingsstoffen, vezels en antioxidanten, waardoor passievrucht een uitstekende aanvulling is op een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Zoek je volgende bestemming

Plaats een reactie

10 − twee =