Zijn pecannoten goed voor je?

 

Pecannoten zijn een soort boomnoot afkomstig uit Noord-Amerika.

Dankzij hun rijke en boterachtige smaak zijn ze een veelgebruikt ingrediënt in zowel voorgerechten, desserts als hoofdgerechten.

Hoewel ze een lange lijst van essentiële voedingsstoffen bevatten, bevatten ze ook veel calorieën en vet, waardoor velen zich afvragen of ze wel gezond zijn.

Dit artikel gaat dieper in op het onderzoek om te bepalen of pecannoten goed voor je zijn.
Voedingsstoffen

Pecannoten zijn rijk aan een aantal belangrijke voedingsstoffen.

Ze zijn met name een goede bron van vezels, samen met koper, thiamine en zink.

Een oz (28 gram) pecannoten bevat de volgende voedingsstoffen

Calorieën: 196
Eiwit: 2,5 gram
Vet: 20,5 gram
Koolhydraten: 4 gram
Vezels: 2,7 gram
Koper: 38% van de dagelijkse waarde (ADH)
Thiamine (vitamine B1): 16% van de ADH
Zink: 12% van de ADH
Magnesium: 8% van de ADH
Fosfor: 6% van de ADH
IJzer: 4% van de ADH

Koper is een belangrijk mineraal dat betrokken is bij veel aspecten van uw gezondheid, waaronder de zenuwcelfunctie, immuungezondheid en de productie van rode bloedcellen..

Ondertussen is thiamine, of vitamine B1, essentieel voor het omzetten van koolhydraten in energie om je lichaam van brandstof te voorzien.

Zink is een ander belangrijk mineraal dat in pecannoten wordt aangetroffen en het is noodzakelijk voor de immuunfunctie, evenals voor celgroei, hersenfunctie en wondgenezing .

 

Pecannoten zijn in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.
Verbetert de gezondheid van het hart

Pecannoten zijn een geweldige bron van enkelvoudig onverzadigde vetzuren, een soort vet dat de gezondheid van het hart ten goede kan komen,

Een studie bij 204 mensen met coronaire hartziekte, die wordt gekenmerkt door de vernauwing van de slagaders, vond dat het dagelijks eten van 30 gram pecannoten gedurende 12 weken de verhouding van totaal cholesterol tot HDL (goed) cholesterol in het bloed verbeterde ( 6Betrouwbare bron).

Evenzo bleek uit een oudere studie bij 19 mensen met een normaal cholesterolgehalte dat degenen die elke dag 68 gram pecannoten aten na 8 weken significant lagere LDL (slechte) cholesterolwaarden hadden, vergeleken met degenen in een controlegroep die dat niet deden. eet geen noten.

Ander onderzoek toont aan dat een verhoogde inname van noten, waaronder pecannoten, verband kan houden met verlaagde niveaus van totaal cholesterol, LDL (slecht) cholesterol en triglyceriden – allemaal risicofactoren voor hartaandoeningen (8).
Stabiliseert de bloedsuikerspiegel

Sommige onderzoeken suggereren dat pecannoten een betere controle van de bloedsuikerspiegel kunnen bevorderen, wat gedeeltelijk te wijten kan zijn aan hun vezelgehalte.

Hoewel noten voornamelijk onoplosbare vezels bevatten die niet oplossen in water, bevatten ze ook wat oplosbare vezels. Oplosbare vezels lossen op in water en vormen een gelachtig materiaal dat onverteerd door je lichaam beweegt en de opname van suiker in het bloed vertraagt ​.

Een kleine studie bij 26 volwassenen met overgewicht of obesitas wees uit dat het eten van een dieet dat rijk is aan pecannoten gedurende 4 weken het vermogen van het lichaam om insuline effectief te gebruiken, verbeterde. Insuline is het hormoon dat suiker uit uw bloedbaan naar uw cellen transporteer..

Bovendien verbeterde dit dieet de functie van bètacellen in de alvleesklier, die verantwoordelijk zijn voor de insulineproductie .

Evenzo toonde een overzicht van 12 onderzoeken aan dat het toevoegen van noten aan uw dieet kan helpen om het hemoglobine A1C-gehalte te verlagen, een maatstaf voor de controle van de bloedsuikerspiegel op de lange termijn.
Bevordert de hersenfunctie

Pecannoten zitten boordevol voedingsstoffen die de hersenfunctie ten goede kunnen komen, waaronder enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Vooral enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn in verband gebracht met verminderde mentale achteruitgang en verminderde ontsteking.

Een groot onderzoek onder meer dan 15.000 vrouwen die meer dan 40 jaar duurden, bracht een hogere consumptie van noten in verband met verbeterde cognitie op de lange termijn.

Evenzo toonde een onderzoek onder 4.822 oudere volwassenen aan dat degenen die minstens 1/3 ounce (10 gram) noten per dag aten, 40% minder kans hadden op een slechte cognitie,

Dat gezegd hebbende, is er meer onderzoek nodig om te evalueren hoe pecannoten specifiek de hersenfunctie kunnen beïnvloeden.

 

Mogelijke nadelen

Hoewel pecannoten in verband zijn gebracht met verschillende potentiële gezondheidsvoordelen, zijn er enkele nadelen waarmee rekening moet worden gehouden.

Ten eerste moeten mensen met een allergie voor noten deze vermijden,

samen met andere soorten noten zoals amandelen, cashewnoten, kastanjes en walnoten.

Houd er rekening mee dat ze ook relatief veel calorieën bevatten, omdat ze bijna 200 calorieën bevatten per portie van 28 gram.

Als je dus meerdere porties eet, kan je dagelijkse calorie-inname toenemen, wat kan bijdragen aan gewichtstoename als je geen andere aanpassingen aan je dieet of lichamelijke activiteit doet.

Matig daarom uw inname, vooral als u probeert af te vallen.

Bovendien kun je het beste kiezen voor natuurlijke pecannoten zonder toegevoegde suiker of zout.

 

Degenen met een allergie voor boomnoten mogen geen pecannoten of andere noten eten. Pecannoten bevatten ook veel calorieën en kunnen bijdragen aan gewichtstoename als ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

 

Pecannoten zitten boordevol essentiële voedingsstoffen en kunnen een uitstekende aanvulling zijn op een goed afgerond, gezond dieet.

Let goed op je portiegroottes en blijf bij ongeveer 1 ounce (28 gram), of ongeveer 20 pecannoten per keer.

Probeer een handvol van deze smakelijke noten over je volgende yoghurtparfait, salade of havermout te strooien voor extra knapperigheid en voedingsstoffen.

Ze werken ook goed in trailmix of worden gehakt in gebakken goederen zoals muffins, pannenkoeken of bananenbrood.

Je kunt ook zelf genieten van rauwe pecannoten voor een snelle, gemakkelijke en voedzame snack voor onderweg.

 

Pecannoten zijn zeer voedzaam en kunnen op verschillende manieren worden gegeten als onderdeel van een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Pecannoten zijn een soort boomnoot die rijk is aan verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder vezels, koper, thiamine en zink.

Ze worden in verband gebracht met veel potentiële gezondheidsvoordelen, waaronder een verbeterde bloedsuikerspiegel, hartgezondheid en hersenfunctie.

Je kunt er met mate van genieten als onderdeel van een voedzaam dieet – en in een aantal verschillende recepten.

(Visited 24 times, 1 visits today)

Een reactie plaatsen

18 + twee =