L-tryptofaan

L-tryptofaan is een aminozuur. Aminozuren zijn eiwitbouwstenen. L-tryptofaan wordt een “essentieel” aminozuur genoemd omdat het lichaam het niet kan maken. Het moet worden verkregen uit voedsel.

Mensen gebruiken L-tryptofaan voor sommige psychische stoornissen, om te stoppen met roken, voor atletische prestaties en voor emotionele symptomen bij mensen met premenstruele dysfore stoornis (PMDD), maar er is geen goed wetenschappelijk bewijs om veel van deze toepassingen te ondersteunen. Er is ook bezorgdheid dat het gebruik van L-tryptofaan een aandoening kan veroorzaken die eosinofilie-myalgiesyndroom (EMS) wordt genoemd.

Hoe effectief is het?

Natural Medicines Comprehensive Database beoordeelt de effectiviteit op basis van wetenschappelijk bewijs volgens de volgende schaal: Effectief, waarschijnlijk effectief, mogelijk effectief, mogelijk ineffectief, waarschijnlijk ineffectief, ineffectief en onvoldoende bewijs om te beoordelen.

De effectiviteitsbeoordelingen voor L-tryptofaan zijn als volgt:
Mogelijk effectief voor …

Premenstruele dysfore stoornis (PMDD). Het nemen van 6 gram L-tryptofaan per dag lijkt stemmingswisselingen, spanning en prikkelbaarheid te verminderen bij vrouwen met PMDD.
Om mensen te helpen stoppen met roken. Het gebruik van L-tryptofaan lijkt mensen te helpen stoppen met roken bij conventionele behandeling.

Mogelijk niet effectief voor …

Tandenknarsen (bruxisme). L-tryptofaan via de mond innemen helpt niet bij het behandelen van tandenknarsen.
Pijn in het gezicht. L-tryptofaan via de mond innemen helpt niet om gezichtspijn te verminderen.

Onvoldoende bewijs om de effectiviteit te beoordelen voor …

Atletisch vermogen verbeteren. Sommige onderzoeken tonen aan dat het gebruik van L-tryptofaan gedurende 3 dagen vóór het sporten het vermogen tijdens het sporten kan verbeteren. Deze verbetering in kracht helpt de afstand te vergroten die een atleet in dezelfde tijd kan afleggen. Maar ander vroeg onderzoek toont aan dat het nemen van L-tryptofaan tijdens het sporten het uithoudingsvermogen tijdens een fietsoefening niet verbetert. Redenen voor de tegenstrijdige resultaten zijn niet duidelijk. Het is mogelijk dat L-tryptofaan sommige maten van atletisch vermogen verbetert, maar andere niet. Aan de andere kant moet L-tryptofaan misschien een paar dagen vóór de training worden ingenomen om enig voordeel te zien.
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). Er zijn aanwijzingen dat de L-tryptofaanwaarden lager zijn bij kinderen met ADHD. Maar het nemen van L-tryptofaan supplementen lijkt de ADHD-symptomen niet te verbeteren.
Problemen met de mentale functie bij ouderen. Het nemen van een mengsel van L-tryptofaan en andere ingrediënten kan de mentale functie bij ouderen enigszins verbeteren. Maar de verbetering is erg klein, dus het is misschien niet zinvol. Het is ook niet bekend of er een potentieel voordeel te wijten is aan L-tryptofaan of een ander ingrediënt.
Depressie. Vroeg onderzoek suggereert dat L-tryptofaan de effectiviteit van veel voorkomende medicijnen tegen depressie zou kunnen verbeteren.
Helende zweren veroorzaakt door de bacterie Helicobacter pylori (H pylori). Onderzoek toont aan dat het innemen van L-tryptofaan in combinatie met het ulcomedicijn omeprazol de genezingspercentages van de ulcer verbetert in vergelijking met alleen omeprazol.
Slaapstoornissen behandelen. Het gebruik van L-tryptofaan kan de hoeveelheid tijd die nodig is om in slaap te vallen verminderen en het humeur verbeteren bij gezonde mensen met slaapproblemen. Het gebruik van L-tryptofaan kan ook de slaap verbeteren bij mensen met slaapproblemen die verband houden met het staken van illegale drugs.
Seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD). Vroeg onderzoek suggereert dat L-tryptofaan nuttig kan zijn in SAD.
Slaapapneu behandelen. Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van L-tryptofaan de afleveringen kan verminderen bij sommige mensen die periodiek stoppen met ademen tijdens de slaap (slaapapneu).
Ongerustheid.
Andere condities.

Meer bewijs is nodig om L-tryptofaan voor deze toepassingen te beoordelen.

L-tryptofaan komt van nature voor in dierlijke en plantaardige eiwitten. L-tryptofaan wordt beschouwd als een essentieel aminozuur omdat ons lichaam het niet kan redden. Het is belangrijk voor de ontwikkeling en werking van veel organen in het lichaam. Na opname van L-tryptofaan uit voedsel, zetten onze lichamen het om in 5-HTP (5-hyrdoxytryptophan) en vervolgens in serotonine, melatonine en vitamine B6 (nicotinamide). Serotonine is een hormoon dat signalen tussen zenuwcellen overbrengt. Het vernauwt ook de bloedvaten. Veranderingen in het niveau van serotonine in de hersenen kunnen de stemming veranderen. Melatonine is belangrijk voor de slaap en vitamine B6 is essentieel voor het energiemetabolisme.
Zijn er veiligheidsrisico’s?
L-tryptofaan is MOGELIJK ONVeilig wanneer het via de mond wordt ingenomen als geneesmiddel. Het is in verband gebracht met meer dan 1500 meldingen van eosinofilie-myalgiesyndroom (EMS) en 37 sterfgevallen. EMS is een neurologische aandoening met symptomen zoals vermoeidheid; intense spierpijn; zenuwpijn; huidveranderingen; kaalheid; uitslag; en pijn en zwelling die de gewrichten, bindweefsel, longen, hart en lever aantasten. Symptomen verbeteren meestal na verloop van tijd, maar sommige mensen kunnen nog steeds symptomen ervaren tot 2 jaar nadat ze EMS hebben ontwikkeld. Sommige mensen melden dat hun symptomen nooit volledig verdwenen zijn.
In 1990 werd L-tryptofaan uit de markt gehaald vanwege deze veiligheidsproblemen. Na de beperking van L-tryptofaanproducten daalde het aantal EMS-gevallen sterk. De exacte oorzaak van EMS bij patiënten die L-tryptofaan gebruiken, is onbekend, maar er zijn aanwijzingen dat dit mogelijk te wijten is aan besmette L-tryptofaanproducten. Ongeveer 95% van alle EMS-gevallen was terug te voeren op L-tryptofaan, geproduceerd door een enkele fabrikant in Japan. Momenteel is L-tryptofaan onder de Dietary Supplement Health and Education Act (DSHEA) van 1994 beschikbaar en op de markt gebracht als een voedingssupplement.L-tryptofaan kan sommige bijwerkingen veroorzaken zoals brandend maagzuur, maagpijn, oprispingen en gas, misselijkheid, braken, diarree en verlies van eetlust. Het kan ook hoofdpijn, duizeligheid, slaperigheid, droge mond, visuele wazigheid, spierzwakte en seksuele problemen veroorzaken.
Speciale voorzorgsmaatregelen en waarschuwingen:

(Visited 59 times, 1 visits today)